fredag den 16. november 2012

Pain, Value propsition og Jury


Pain dækker over et behov, ønske eller problem. Når man snakker om Pain, er der negativt smerte og positivt smerte.

Med udgangspunkt i en mobiltelefon. Så har en kørende sælger et behov for at have en mobiltelefon, da han skal kunne komme i kontakt/kommunikere med sine kunder og andre i virksomheden. Det vil sige, det er need to have.
Men f.eks. unge mennesker, som har en mobiltelefon, er det mere nice to have, da de i realiteten ikke har et behov for den.     

Value proposition dækker over hvilken ting der skaber værdig for kunden. Det er ikke egenskaberne ved et produkt eller en service, der er vigtig, men hvad nytte det giver for kunden.

Så for den kørende sælger er det vigtig med en mobiltele, så der er kontakt mellem kunder og sælgeren. Hvis sælgeren ikke kan kontakte kunderne eller omvendt, kan virksomheden ikke løbe rundt. Den nytte sælgeren får ud af en mobiltelefon, er kunder og omsætning?

I forhold til de unge med en mobiltelefon, giver det dem en hurtig måde at komme i kontakt med venner osv.  

Jury er de mennesker som bedømmer hvorvidt produktet lever op til de forventningerne kunder har og om den Pain kunden har, bliver løst. F.eks. om mobiltelefonen løser det problem med at sælgeren ikke kan kontakte sine kunder. De unge som ”bare” skal ringe til venner og brugen den som en slags gadget.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar