fredag den 16. november 2012

Macbook er musthave


Produkt på B2C markedet: Apple produkter – med udgangspunkt i en Macbook.




Pain:
Begrebet ”Pain” dækker over et behov, ønske eller problem en eventuel forbruger/ kunde har. Samtidigt indgår vendingerne ”negativ smerte” og ”positiv smerte” også under dette begreb.

Dette eksempel tager afsæt i Apples Macbooks, som dækker både den negative og positive smerte, i og med at forbrugeren på forhånd kan have et problem med sin computer eller computerens styresystem som eksempel. Dette irriterende problem ville forbrugerne få løst ved at købe en Macbook der kører på et andet styresystem og generelt er opbygget anderledes end andre computere.

Derudover har Apple fået status på markedet og er blevet et eftertragtet mærke på grund af deres elegante design og lidt dyre priser som også gør, at det er mere eksklusivt at være ejeren af et Apple produkt, da det giver den individuelle forbruger en vis anseelse. I forsøg på, at opnå dette kan den enkelte overvejende køber sagtens have et stort ønske eller behov for at eje et af produkterne.
Med hensyn til Need to have og Nice to have, er Macbook primært Nice to have, da det ikke er et produkt som er nødvendigt for, at forbrugerens liv kan fungere. Derimod er det mere et tilbehør til den stil man som forbruger vil reflektere til sin omverden, og er derfor Nice to have for forbrugeren.
Stadig er Apples produkter blevet meget populære fordi de netop udstråler en vis status og stil, og det er noget mange personer søger som supplement til deres image.

Value Proposition:
Dækker over den samling af egenskaber ved et produkt eller service, som skaber værdi for forbrugeren. Oversat betyder value proposition ”forslag til at skabe værdi”.

Med fokus på forrige eksempel med en Macbook, vil man skulle skelne mellem egenskab og nytte for forbrugeren samt at denne vil have et bevis på nytten.

En Macbook har bundforskellige egenskaber fra en normal Windows computer. Den fungerer anderledes og selve designet og systemet adskiller sig meget. Dette betyder imidlertid også, at den gør sig nyttig på andre måder, da den kan andre ting og indeholder andre programmer.

Man kan også sige at selve Apple får en værdi for forbrugeren når denne har anskaffet sig en Macbook. På grund af det faktum at Apple har deres egen support fordi de som bekendt fungerer på en anden måde, formår de, når en forbruger køber et Apple produkt, at fastholde personen som trofast forbruger i fremtiden, da de er nødt til at henvende sig specifikt til Apple, omkring eventuelle problemer med produktet.

Jury:
Juryen indeholder de personer som afgør, hvad der er pain og om value proposition løser pain, samt om der så bliver skabt værdi eller nytte.

Juryen for en Macbook fra Apple ville først og fremmest bestå af forbrugerne, der udsætter Macbook’en for den egentlige prøve: at skulle opfylde alle tænkelige ønsker som forbrugeren kunne have, i praksis, hvor Macbook’en bliver afprøvet af netop forbrugeren, hvor det vil blive afgjort om produktet opfylder værdi- og nyttekravene.
Yderligere jury ville være potentielle købere, og personer i beslutningsfasen. De ville også bedømme og vurdere en Macbook ud fra dens udseende, funktioner og pris.
 

Kilder:

 
 
Innovation – en grundbog. Af Kristian Philipsen

7 kommentarer:

  1. Jeg synes det er godt du laver en hurtig beskrivelse af de 3 begreber, ligesom et par andre også har gjort + at påførelsen af kilder også er godt. Derudover synes jeg også det er godt at pain både belyses ud fra den negative/positive smerte. Value proposition mener jeg ligeledes er godt gennemgået udfra et Apple/Macbook perspektiv, mens at jeg dog synes at jury vel også kan være potentielle kunder, i stedet for kun at omfatte de nuværende kunder/forbrugere...

    SvarSlet
  2. Igen, godt at der kommer en lille beskrivelse af de enkelte begreber. Godt eksempel og god forklaring! Samtidig også rigtig godt, at der kommer nogle kilder på.

    SvarSlet
  3. Det samme som Sebastian og Annika, kort og godt på de enkelte begreber og derefter opgaven med links.

    SvarSlet
  4. God og uddybende. En hurtig gennemgang af hvad punkterne hver især er og derefter et godt eksempel med appel.
    Det er også fint med kilderne.

    SvarSlet
  5. Jeg synes godt du kunne være kommet mere ind på den værdi der ligger i at eje et Apple produkt under value proposition. Deres produkt er ganske vist mægtigt nyttigt, men i sidste ende er det et spørgsmål om status og den værdi det giver en forbruger at eje et Apple produkt.
    Ikke desto mindre -super godt med kilder

    Af: Johan Schipper 3.J

    SvarSlet
  6. Synes hele præsentationen er veludarbejdet og man kan se det er noget som har taget tid ud fra de kilder du har anvist. alt i alt forklarer du meget velargumenteret for hvordan et apple produkt ses ud fra de 3 modeller som vi skulle anvende

    SvarSlet
  7. Rigtig god forklaring af begreberne og godt eksempel med et Appel produkt.
    Super godt der er kilder med!

    SvarSlet