fredag den 16. november 2012

Del B - B-2-C pain, value proposition, jury

Bugatti Veyron EB 16.4 Super Sports 

Salg af bil på B-2-C markedet

Pain
En forbruger med alt for mange penge har i dette scenarie en pain. Den pain som forbrugeren oplever, er i dette tilfælde en negativ pain. Forbrugeren oplever denne pain, fordi der er et ønske om en bil der både dyr, hurtig og sjælden. Da ingen udbyder denne bil, føler forbrugeren frustration og hans pain bliver negativ. Der er hos denne forbruger tale om "nice to have", når det kommer til graden af pain. Bilen er ikke noget som der er essentielt for at fortsætte et godt liv, men da denne forbruger besidder en overflod af penge, og ikke ved hvad de skal bruges på, er en dyr bil et "nice to have" produkt.

Value proposition
Ved at have perceptuel indføling  for kundens behov har Bugatti Automobiles S.A.S. udforsket forbrugeren og hans ønsker. Bilproducenten har således foretaget dybdegående analyser af hvad forbrugeren efterspørger, og er kommet med et "forslag til at skabe værdi" (value proposition). Produktet som Bugatti Automobiles S.A.S. endte med at offentliggøre var en overluksuriøs bil til en høj pris, som der kun ville blive produceret et givent antal af. Det er med andre ord en super bil, der ligger er skarp konkurrence med f.eks. Lamborghini.
Bilen kom til at koste mellem 1.700.000 og 2.700.000 dollars og der ville kun blive produceret 30 stk.

Jury
Juryen der er en komite, som afgører hvorvidt virksomhedens produkt (value proposition), har opfyldt forbrugerens behov, ønske eller problem (pain), består som regel af en gruppe forbrugere.
Bilen viste sig at være en succes hos overklassen, der har opkøbt bilerne og på den måde vist, at Bugatti Automobiles S.A.S. har opfyldt deres pain.

Af: Johan Schipper 3.J

- http://www.bugatti.com/en/home.html
- http://www.youtube.com/watch?v=5Id36B6Pq9Y
- http://www.youtube.com/watch?v=m5_AKjDdqaU

2 kommentarer:

  1. Du forklarer meget nøje disse modeller og kommer godt i dybden med en slags forbruger men mangler lidt nogle flere synsvinkler på hvordan pain kan se ud for eksempelvis en racerkører osv.

    SvarSlet
  2. Jeg synes det er godt du kommer med lidt fakta om bilen, f.eks. nævner du prisen , hvilket giver et meget godt indblik, hvis man ikke er ekspert på bilområdet.
    Synes også din Value Proposition er forklaret godt.
    Dog virker din Pain-del lidt svag. Er der virkelig nogen der har så mange penge de ikke ved hvad de skal bruge dem på? :D

    SvarSlet