torsdag den 15. november 2012

Mulberry


Mulberry

om deres historie, Pain, Value proposition & Jury








Mulberry blev startet i 1971 af Roger Saul og hans mor Joan. I 1973 åbnede de deres første fabrik i England. Mærket blev etableret som et britisk livstil-brand, især kendt for deres læder punge og læder tasker. Ligeledes er det også det, de er mest kendt for i dag. 


Pain:

Pain betyder smerte og er en betegnelse for behov, ønske eller problem for kunden. Der findes forskellige størrelser af pain, der er ”need to have”, som betyder at det er noget kunden har brug for, som f.eks. en forretningsmand eller en studerende har brug for en computer til deres arbejde eller skole. Den anden ting er ”nice to have”, som er et produkt kunden godt vil have, men ikke har brug. F.eks. et barn som vil have en computer, men har ikke brug for den.


Value proposition:

I value proposition er det virksomheden som hjælper kunden med deres problemer(pain). Virksomheden fokuserer på hvad produktet skaber som f.eks. produktets værdi eller nytte. Her skal virksomheden være opmærksom på at de skal fokusere på deres værdi og ikke produktets egenskab.

Jury:

Jury kan man også sige er et bedømmelseskomite. Her skal de finde ud af hvad der er smerten(Pain), altså hvad problemet er for kunden og om der er mulighed for at løse problemet, så de kan skabe deres værdi for kunden.



Eksempel:


Pain:
Mulberry er need to have, for en person som arbejde med mode, som f.eks. en model eller dirketøren for mulberry. De skal reklamere sig med deres produkt og bliver nød til at gå med produktet.  Nice to have, er f.eks. en studerne, som synes det er fedt at gå rundt med en Mulberry taske, men har ikke brug for det. 
Der er mange mennesker som har et behov for at gå med en Mulberry taske, for at udstråle et behov for at vise sig frem og sende signaler om de er velhaven, og sætte sig selv højere i samfundet. Som Mulberry selv skriver "Mulberry Håndtasker for kvinder udstråler en mode livsstil, der nemt kan transporteres fra afslappet til erhvervslivet med lille indsats."

Value proposition: 

En af tingen som er value proposition hos Mulberry, er deres tasker som har bedre kvalitet, så den holder i længere tid, i forhold til de andre tasker på markedet.

Jury:

Hvis man kigger på Jury under Mulberry, kunne det f.eks være personerne som køber billigere ting, som ikke er lige så dyrt som Mulberry. Der skal det have mere betydning for dem, før de køber en Mulberry taske. 



Her kan du se den nye Collection fra Mulberry, hvor du kan for en fornemmelse, hvad Mulberry er og hvilken stil det er. 


By SH



4 kommentarer:

  1. Synes at det er godt at du laver en hurtig beskrivelse af de 3 begreber inden at selve opgaven/besvarelsen startes. Derudover synes jeg at pain bliver beskrevet fint i forhold til virksomeden Mulberry, dog synes jeg, uden at det skal opfattes som en kritik, at der et par andre steder hvor der gennem Mulberry's produkter skabes værdi for kunden. Det sidste afsnit vedr. Jury synes jeg også, til dels er godt, men potentielle kunder kan vel også være jury, da disse vel kan spørges om de mener at den beskrevne pain ville løses udfra disse potentielle kunders synspunkt...

    SvarSlet
  2. Rigtig godt at du lige give en kort beskrivelse af de enkelte begreber, så man bedre udefra kan forstå opgaven. Udover det, er opgaven besvaret godt, og godt eksempel.

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Jeg må til gengæld sige at jeg er lidt uenig med hr. S. Reinau. Beskrivelsen af de tre begreber er ikke en del af den originale opgave og overskygger til dels din egen præsentation af Mulberry. Til gengæld finder jeg eksemplet med Mulberry-personalets pain yderst opfindsom. Om varerne dog virkelig er need to have for personalet i Mulberry er jeg ikke sikker på (måske er det mere nødvendigt at de synes godt om mærket?).

    Af: Johan Schipper 3.J

    SvarSlet